zondag 12 september 2010

Lieve familie, vrienden, oud-collega's, mee-levers en mee-lezers,

Graag hadden we deze tekst een paar dagen later willen plaatsen.
Henk is vanmiddag overleden.

De afgelopen nacht werd Henk, ondanks de grote hoeveelheid zuurstof en morfine, toch weer heel erg benauwd.
Hij gaf zeer duidelijk aan dat hij dit niet meer langer vol wilde, kon houden.
Op zijn verzoek werd een infuus met slaap medicatie aangesloten.
Maar niet voordat Henk op onwaarschijnlijk rustige, open en eerlijke wijze van ons als gezin en van zijn zus, afscheid had genomen.
Hij bedankte ons.
Zei nogmaals hoeveel hij van ons hield.
Gaf ons stuk voor stuk een knuffel.
Ging liggen en kon toen eindelijk rustig gaan slapen.
We hadden niet verwacht dat hij zo snel zou overlijden.
We vinden het heel erg verdrietig maar zijn blij dat we op deze wijze afscheid van hem hebben kunnen nemen.

40 opmerkingen:

  1. Lieve Saar,Christel en Hinke en zus Jenny.

    Wat een droevig bericht op deze zondagmiddag.
    Namens Feikje en Erich, gecondoleerd en heel veel sterkte de komende dagen.Wij denken aan jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Verdrietig nieuws.
    Gecondoleerd
    Marco en Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Saar, Christel, Hinke,

    Lees net de email van mama en ben zo dankbaar dat ik Henk nog een knuffel heb kunnen geven. Op 8000km afstand denk ik aan jullie en laat ik de tranen lopen. Sterkte en liefs, Isabel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve familie,
    Op afstand, maar in ons hart heel dichtbij, hebben we steeds met jullie meegeleefd. Heel veel sterkte en kracht voor deze tijd. Mijn ouders gaan ook namens ons naar jullie toe.
    Judith en Wilfredo

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve tante Saar, Christel, Hinke

    We hebben het bericht ook gehoord en leven erg met jullie mee.
    Ik heb oom Henk zijn enthousiasme erg bewonderd.
    Gecondoleerd en heel veel sterkte.

    Menno Prakken

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve tante Saar, Christel en Hinke,
    Via mijn ouders hoorden wij het verdrietige bericht van het overlijden van oom Henk. Wij wensen jullie heel sterkte en bidden dat jullie de kracht mogen krijgen om dit verdriet te dragen. In gedachten zijn we heel dicht bij jullie.
    Liefs,
    Hylke, Natasja en David

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve Saar, en familie

    Via mem hoorden wij vanavond dat Henk is overleden.

    Wij wensen jullie heel veel sterkte!
    Jullie zijn in onze gedachten en gebeden.

    dikke tut hannie en douwe uit leeuwarden
    (ook namens mem)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. lieve hinke, acabo de leer tu msj y no pude contener las lagrimas, seria muy estupido decir que siento lo que tu, pues nadie ni nada podria compararsele, sin embargo, ahora que soy mama, y el hecho de que tambien tengo papá, puedo imaginarme ese inmeso dolor por el cual has de estar pasando... te mando un fuerte abrazo y fuerza para seguir adelante... un beso. Mirna

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste familie van Henk,

    Gecondoleerd met het verlies van Henk. Een bijzonder fijne man, een goede denker en begenadigd schrijver.

    Een ex-KNMI collega
    Pieter Luijendijk

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve Fam.v.Dorp,
    Heel veel sterkte en gecondoleerd met het verlies van Henk. Hij was een fijne collega en zo'n ongeloofelijke filosofische schrijver.
    Ik zal hem missen hij was een uniek persoon en
    ben hem zeer dankbaar dat hij toch, hoe moeilijk het was, dmv een weblog alle kennissen en vrienden elke keer weer een stukje uit zijn persoonlijke leven en zware strijd met ons deelde.
    Lieve Henk rust zacht en familie heel veel sterkte toegewenst.
    Claudia Uivel (collega Schiphol/KNMI)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve familie en bekenden,
    Het overlijden van Henk is een groot verlies.
    Heel veel sterkte toegewenst, maar mag het een troost zijn dat Henk voor vele mensen en zeker ook voor mij meerdere stenen verplaatst heeft zoals Bram Vermeulen verwoordde:

    ik heb een steen verlegd in een rivier op aarde
    het water gaat er anders dan voorheen
    de stroom van een rivier hou je niet tegen
    het water vindt er altijd een weg omheen
    misschien eens gevuld door sneeuw en regen
    neemt de rivier mijn kiezel met zich mee
    om hem dan glad en rond gesleten
    te laten rusten in de luwte van de zee
    ik heb een steen verlegd in een rivier op aarde
    nu weet ik dat ik nooit zal zijn vergeten
    ik leverde bewijs van mijn bestaan
    omdat door het verleggen van die ene steen
    de stroom nooit meer dezelfde weg zal gaan

    (c) Bram Vermeulen


    Frans D.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lieve Saar en je beide sterke meiden.

    Net op dienst gekomen lees ik, naast Harm gezeten, het trieste bericht op de KNMI-site, het is nog niet te bevatten. Alle Schiphol-waarnemers, die Henk jaren hebben meegemaakt, leefden met Henk en jullie mee. Door middel van deze Blog wist Henk op zeldzame wijze een warme, emotionele band met al zijn kennissen, vrienden, collega's en belangstellenden te onderhouden. Hier was echt sprake van gedeelde smart is halve smart. Je kon je, door zijn betrokken manier van schrijven, zo goed verplaatsen in zijn kleiner wordende wereld. Een wereld waarin hij steeds afhankelijker werd van jullie en de medici. Gelukkig heeft hij de regie over zijn leven tot het eind toe kunnen behouden en is hij omringd door liefde ingeslapen. Wat een droefenis maar aan de andere kant wat mooi dat jullie hem zo goed hebben kunnen bijstaan. Er blijft een onnoemelijke leegte achter die we gelukkig enigszins kunnen vullen met vele mooie herinneringen die we van Henk hebben.
    Heel veel sterkte!
    Peter de Vries en collega's van KNMI-Schiphol

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lieve mensen,

    Hopelijk is het een troost voor jullie dat Henk in harten van velen is en blijft ingesloten, door zijn warme persoonlijkheid en zijn manier om contact te houden. Toch is er nu een leegte die zich niet laat vullen. Sterkte in deze moeilijke tijd.

    Paul de Valk (KNMI)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beste familie en vrienden,

    Pas vandaag hoorde ik van de ziekte en het overlijden van Henk van Dorp. Gecondoleerd met dit veel te vroege verlies...

    Ik heb hem zo'n 20 jaar geleden een paar keer ontmoet, o.a. samen met Jacob Kuiper. Daar heb ik heel fijne, gezellige herinneringen aan waar ik nog regelmatig met plezier aan terug denk! De schrik was dan ook groot toen ik net de mail kreeg met het bericht van zijn overlijden.

    Ik wens jullie heel veel sterkte toe met het verwerken van dit verlies en wil graag dit gedicht met jullie delen (niet van mijzelf overigens).

    Sta niet bij mijn graf en huil
    Daar slaap ik niet, hou me niet schuil,
    ik ben te horen in de wind
    ik ben de glimlach van een kind
    ik ben het zonlicht door het glas
    ik ben de regen op het gras.
    Wanneer het donker is, en nacht
    ben ik de stilte, en de kracht
    ik ben een vogel in zijn vlucht
    ik ben de ster aan de ochtendlucht
    sta niet bij mijn graf en ween…
    daar ben ik niet…ik ging niet heen


    Marijke Schipper (voorheen bekend als Marijke Haverkamp), weerliefhebster

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beste familie van Henk,

    gecondoleerd met het verlies van Henk.
    heel veel sterkte en steun in de komende tijd.

    Ik zal me Henk blijven herinneren als een enthousiast meteoroloog en mens. Gedurende een 4 uur durende autorit van De Bilt naar Darmstadt in zomer 2007 heb ik genoten van een aantal levensverhalen.

    groet Rob Groenland (KNMI)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Beste familie van Henk,

    gecondoleerd met het verlies van Henk.
    heel veel sterkte en steun in de komende tijd.

    Ik zal me Henk blijven herinneren als een enthousiast meteoroloog en mens. Gedurende een 4 uur durende gezamelijke autorit van De Bilt naar Darmstadt in zomer 2007 heb ik genoten van een aantal van zijn levensverhalen, ook op die manier een inspirator voor zijn omgeving..

    groet Rob Groenland (KNMI)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De laatste tijd is er wel erg bont met bekenden die deze aarde hebben verlaten. En nu Henk ook nog. Ik was geschokt door het bericht en tegelijkertijd gerustgesteld dat de familie op een waardige manier afscheid heeft kunnen nemen. Beste Henk, ik zal vanaf nu toch met een extra dimensie naar die hemel kijken! Lieve achterblijvers: sterkte met dit verlies en veel kracht toegewenst om die een plekje te geven. Warme groet, weercollega Helga van leur

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja Groenland,
    Die Henk was me een agreabele man.
    Met doorgaans zachte en gedoseerde stem wist ie fraaie dingen mede te delen en niet alleen over het weder.
    Ghisl. Vandenbroucke Jr.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb Henk slechts eenmalig ontmoet, verder heb ik mogen genieten van zijn columns in het blad Meteorologica van de NVBM, waar hij vanaf het begin bij betrokken was. Na dit verdrietige nieuws staan mij gelijk weer de laatste regels van zijn laatste column bij.

    ,,Altijd als ik op het strand ben, ook nu nog, begin ik te graven en bouw ik dijken, werp ik zandkastelen op. Ik dwing het water in de richting die ik wil, ik sluit zeegaten af, graaf kanalen en vorm rivieren. Ik weet dat ik kansloos ben als de vloed komt opzetten, maar zo lang de tijd mij gegeven is arbeid ik voort.

    Ik sta toe dat dijken doorbreken en een polder reddeloos onderloopt of laat - gelijk Ir. Lely - nieuw land ontstaan. Ik vergaap me aan de grillige patronen die het stromende water in het zand maakt, zie oevers afkalven en nieuwe vormen groeien en geniet als zo’n stroompje, door een schelp te verplaatsen, zoekt en tast en nieuwe beddingen vindt.

    De zon zakt naar de kim, de mensen gaan naar huis, het strand loopt leeg. In de vallende schemer zie je nog één jongetje. Dat jongetje wacht, hij wacht tot de vloed opkomt, hij wacht omdat hij wil zien hoe de opdringende golven zijn levenswerk verzwelgen en alle sporen uitwissen. Pas dan kan hij met een gerust gevoel naar huis.

    Dat jongetje ben ik.''

    - Ben Lankamp (Infoplaza, eerder Weathernews)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Beste familie,

    De tijd vliegt als je plezier hebt en staat stil op momenten als deze. Henk was een van de mensen van wie ik het vak mocht leren en dat zal ik nooit vergeten. Een fijn mens en in mijn herinnering altijd met een warm hart. Sterkte in deze tijd van droefenis.

    Marco Verhoef

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Triest weer buiten... ook de natuur huilt, de wind jankt.

    Vorige week, na een vakantie, nog even helemaal bijgelezen op Henk's blog. Natuurlijk, het ging niet al te best in de laatste berichten maar ik kon me ook de eerste berichten nog herinneren waarin Henk zich afvroeg of hij het WK voetbal wel zou meemaken. De gedachte ging door me heen dat Henk toch een 'mooie' verlenging meemaakte. En dan nu ineens het overlijden. Wat kan het allemaal snel gaan.

    Ook voor mij was Henk een lichtend voorbeeld. Niet alleen wat betreft zijn weerkennis, ook hoe hij met het leven omging (voor zover zichtbaar voor een collega). Ik heb vele diensten genoten die ik met hem samen heb gewerkt.

    Ik wens iedereen heel veel sterkte toe en ik zal geregeld aan Henk terugdenken.

    Michiel Severin
    (Infoplaza, ex-KNMI)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Beste Familie van Henk,

    Heel veel sterkte toegewenst met het verlies van Henk.
    Herinner Henk als een geweldige en altijd enthousiaste collega maar vooral als iemand die zichtbaar genoot van de natuur en zijn omgeving. Sportief en recreatief, fietsend naar vergaderingen.
    Kwam dan ook graag bij mij op bezoek om hem keer op keer, tussen de kaarten en boeken uit onze winkel te moeten sleuren. Henk bedankt voor de mooie tijd.

    Arnoud Broekhuis
    ANWB

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Lieve Saar en kinderen,

    Van harte gecondoleerd van ons beiden. Wat te zeggen? Eigenlijk niets..Nee toch! Wat een afscheid!
    Veel sterkte de komende tijd en in de toekomst...

    Catrien en Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Beste Saar en dochters van Henk,
    Wat een droevig nieuws om te lezen dat Henk is overleden. Vanaf het begin hebben we Henk gevolgd op zijn blog, het verdriet en soms de hoop met hem mogen delen. Daar is nu een einde aan gekomen. Als oud collega's en"Ardennen fietsmaatjes" hebben we veel mooie herinneringen aan Henk en zijn doe maar gewoon da's al gek genoeg mentaliteit! Een mens die zijn woorden altijd met zorg koos, ook tijdens zijn laatste blogs was hij nog altijd bezorgd om de mensen om hem heen. Wij wensen jou, Saar en jullie dochters heel veel sterkte de komende
    tijd.

    Eric en Ingrid Belien,
    Oud KNMI Schiphol collega's

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Beste Familie,

    Gecondoleerd met het verlies van Henk. Ik heb zeer goede herinneringen aan hem, we hebben altijd prettig samengewerkt. Soms fietsten we samen van/naar het KNMI. Henk wilde altijd per se aan de oostzijde van de Soestdijkseweg blijven fietsen "om dat mooie stukje bos niet te missen". Een natuurgenieter pur sang. Erg jammer dat we van zo'n goed mens zo snel afscheid moeten nemen. Saar en dochters: heel veel sterkte gewenst.

    Nico Maat - KNMI

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Beste Saar en familie,

    Gisteren hoorde ik het droevige nieuws. Ik vind het maar moeilijk te begrijpen, zie Henk nog zo voor me, vol energie.
    Ik wens jullie heel veel sterkt toe de komende periode. Ik zal Henk nooit vergeten.

    Marcel Bult (KNMI collega)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. beste familie van Dorp,

    Kom net terug van vakantie en lees het droevige bericht dat Henk is overleden. Onlangs kwam ik bij het opruimen van mijn boekenkast nog zijn boekje ¨Met de wind in de rug¨ tegen, waarin Henk met grote passie ¨de¨ schaatstocht beschreef. Ik had gehoopt dat hij de komende jaren in de gelegenheid was geweest om nog meer mooie verhalen te kunnen schrijven. Ik wens jullie veel sterkte toe de komende tijd.

    Peter Lagerweij (KNMI-collega)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Lieve Saar, Hinke Christel en verdere familie
    Vandaag nog even een blik geworpen op de afdeling in het UMC en toen bekroop me al een slecht gevoel, bij thuis komst de kaart op de mat.
    Wij wensen jullie heel veel troost en sterkte
    Lieve groeten
    Nel en Rutger

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Beste familie van Dorp,
    allen gecondoleerd!
    Fijn te weten dat Henk zo rustig is overleden!
    groeten,
    Lia Govers

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Lieve Saar

    Hoewel we allemaal wisten dat Henk niet lang te leven had is het bericht toch zo onverwachts. Het is zo definitief nu. Maar fijn dat jullie allemaal nog afscheid van hem hebben kunnen nemen. Nu is Henk verlost van alle pijn, hij heeft rust, maar voor jou Saar begint er nu toch een moeilijke tijd.
    Ik wens jou en de kinderen, schoonkinderen en kleinkinderen heel veel sterkte de komende tijd. Voor jou Saar een dikke Hugh om deze moeilijke tijd door te komen.

    strekte en lieve groetjes van Lucia Kottman

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Lieve familie,
    Ontroerend en hartverscheurend afscheid van jullie Henk. Tot tranens toe geroerd toen ik het las!
    Ik ben een, voor jullie onbekende, meelezer die een paar jaar geleden bij toeval op Henks site verzeilde en met hem een korte (echt leuke) mailwisseling had over één van zijn fraaie schaatsgedichten.
    Een man met vele talenten is niet meer onder ons.... Bij velen in gedachten!
    Liefdevolle groet van Jan Willem Visschers, Enschede.
    (woonde ooit in Henks geboorteplaats, Oldebroek)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Lieve familie van Dorp,

    Wat een gemis dat deze fantastische man er niet meer is. Zijn ondeugende glimlach, roze wangetjes bij het bokbier festival, gulle lach, en vooral zijn grote, warme, open hart zullen me voor altijd bijblijven.

    Ik wens jullie allen heel, heel veel sterkte.

    Liefs, Willem Dorresteijn (van LOS)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. beste fam van Dorp.
    vandaag,op de schapenmarkt in oldebroek,hoorde ik dat oud oldebroeker henk van dorp overleden is,
    namens veel oldebroekers willen wij u veel sterkte toewensen

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Koos en Titia hielden mij op de hoogte. Zat maandagmiddag nog met Titia aan de telefoon, die mij vertelde hoe het ervoor stond met Henk. Achteraf gezien was dat gesprek rond het overlijdensmoment van Henk.
    sara en (klein)kinders, gecondoleerd en veel sterkte...

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Familie en vrienden van Henk: allemaal van harte gecondoleerd met het verlies van Henk. Ik heb hem slechts kort kunnen volgen op zijn weblog, maar ben diep onder de indruk van hem geraakt. Ik wens jullie heel veel sterkte toe met het verwerken van het verdriet. Zo jammer dat ik nu niets nieuws meer van zal lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. familie en vrienden van henk.
    allemaal gecondoleerd,ik (oldebroeker)heb henk zijdelings gekend,wel veel over gehoord,de laatste keer was tijdens overlijden van zijn schoonmoeder,dat moment heeft zoveel indruk op mij gemaakt,dat(na zoveel jaar)ik dat moment nog steeds(van de fam de graaf)GEBRUIK ALS VOORBEELD VOOR LEERLINGEN.ik krijg het gevoel dat ook bij het overlijden van henk dit gevoel van intense warmte er weer was.
    heel veel sterkte.
    marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Familie en vrienden,

    Als oud-Oldebroeker bezoeken wij jaarlijks de Schapenmarkt. Zo ook die van afgelopen 15 september. Daar spreek je oude bekenden en in een van de gesprekken hoorde ik van het overlijden van Henk
    In de jaren '50-'60 waren er hechte contacten tussen mijn familie en de fam. de Graaf; indirect ook met de fam. van Dorp, buren van mijn jeugdvriend.
    Het overlijden van iemand die deel heeft uitgemaakt van je (jeugd)leven doet zeer, maar roept ook fijne herinneringen op, die bij het ouder worden gekoesterd worden.
    Wij condoleren hierbij de familie, in het bijzonder Saar en kinderen, met dit verlies en wensen allen veel sterkte en bemoediging toe de komende tijd!

    Theo en Aly tB

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Dag Saartje en kinderen,
    Mijn deelneming met het verlies van Henk.
    Ik las het verhaal over zijn jeugd op Rustenburg en het verhaal van juffrouw Stufkens. Ik vind het prachtig, zo herkenbaar. Ik wil jullie veel sterkte wensen.
    Henny Mendel

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hiv-ziekte voor de laatste 3 jaar en had pijn die moeilijk te eten was en hoest zijn nachtmerries, vooral het eerste jaar. In dit stadium is het immuunsysteem ernstig verzwakt en het risico van het oplopen van opportunistische infecties is veel groter. Niet iedereen met HIV zal echter doorgaan met het ontwikkelen van AIDS. Hoe eerder u wordt behandeld, hoe beter uw uitkomst zal zijn. Ik begon met ARV om vroegtijdige dood te voorkomen, maar ik geloofde in God dat ik ooit zou worden genezen. Als een Hiv-octrooi adviseren wij om antiretrovirale behandelingen te nemen om onze kans te verkleinen van het verzenden van het virus naar anderen, een paar weken geleden kwam ik op zoek op het internet als ik informatie over Hiv-behandeling met kruidengeneeskunde kon krijgen, op mijn zoektocht zag ik een getuigenis van iemand die is genezen van Hiv haar naam was Achima Abelard en ander Herpes Virus patent Tasha Moore gaf ook getuigenis over deze zelfde man, genaamd Dr. Itua Herbal Center. Ik was ontroerd door de getuigenis en ik nam contact met hem op via zijn Email.drituaherbalcenter@gmail.com We praatten en stuurde me een flesje kruiden Geneeskunde Ik dronk het zoals hij mij opdroeg. Na het te hebben gedronken, vroeg hij me om een ​​test uit te voeren dat ik mijn lijdensweg met het Hiv-octrooi heb beëindigd. Ik ben genezen en vrij van Arv Pills. Ik ben hem altijd dankbaar Drituaherbalcenter . Hier zijn contactnummer +234 8149277967 ... Hij verzekert mij dat hij de volgende ziekte kan genezen .. Haar, kanker, herpesvirus, ziekte van Lyme, epilepsie, blaaskanker, colorectale kanker, borstkanker, nierkanker, leukemie, longkanker, non-hodgkin lymfoom, huid Kanker, Lupus, Baarmoederkanker, Prostaatkanker, fibromyalgie, ALS, Hepatitis, Copd, ziekte van Parkinson. Genetische ziekte, Fibrodysplasia-ziekte, Fibrodysplasia Ossificans Progressiva, Fluoroquinolone-toxiciteitssyndroom, Lever / Nier Inflammatoire, onvruchtbaarheid, darmziekte, ziekte van Huntington, Diabetes, Fibroid...

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Natuurlijke kruiden kunnen epilepsie genezen, ik heb meer dan veertien jaar epilepsie gehad, ik heb veel geld uitgegeven om medicijnen uit het ziekenhuis te halen om me gezond te houden, ik ging naar veel ziekenhuizen om te genezen maar er was geen oplossing. Op een dag was ik op kantoor door het internet gaan toen ik een bericht zag over Dr. Itua-kruidengeneeskunde over hoe hij een vrouw uit Kansas genas die aan hiv leed en ze noemde epilepsie als lijst van ziekten Dr. Itua kan net zo goed genezen ik nam contact met hem op met epilepsie Cure-oplossing, ik email hem. Hij vertelde me de dingen die ik moest doen en gaf me ook instructies om mee te nemen, die ik op de juiste manier volgde. Voordat ik wist wat er na twee weken gebeurde. Tot mijn grote verbazing, na geduldig te hebben gedaan volgens de instructies van Dr. Itua, was mijn epilepsie genezing, ik wil Dr Itua hartelijk danken die God heeft gestuurd om zijn mensen te genezen met zijn natuurlijke geneeskunde Ik bid dat God je zal zegenen voor het goede werk dat je doet. Voor iedereen die nog steeds aan deze ziekte lijdt, kun je ook contact met hem opnemen via zijn e-mail op :; drituaherbalcenter@gmail.com Of Whatsapp-nummer .. . + 248149277976 zoals ze zeggen dat zijn kruidengeneesmiddel de enige permanente oplossing is voor beslaglegging. Hij kan net zo goed het volgende genezen ... Herpes Virus, HIV / Aids, Hepatitis A / B, Gordelroos, Koortslip, Epilepsie, Wrat, Lupus, Diabetes, Mannen / Vrouwen Onvruchtbaarheid, Inbeslagneming, Kanker alle soorten.

    BeantwoordenVerwijderen