zondag 27 juni 2010

Privacy met pijn



Heb mij nooit lief of het loopt fout.
Ik wil het niet dat eender wie,
dat eender welke stakker van me houdt.
Ik ben verslaafd aan privacy



Regels die feilloos aansluiten op het slot van mijn vorige blog. Ik kom ze tegen in een aankondiging van de nieuw uitgekomen poëziebundel Garderobe. Een keuze uit al zijn gedichten van Luuk Gruwez, een mij onbekende Vlaamse dichter.

In dezelfde krant een gesprek met Riekje Boswijk-Hummel, schrijfster van Boos - boosheid erkennen, begrijpen, loslaten. Mevrouw Boswijk zegt wijze dingen zoals
"Boze mensen doen wel heel stoer, zijn soms zelfs gewelddadig, maar eigenlijk lijden ze onder iets dat pijn doet, en dat ze niet willen of durven voelen. In plaats van aandacht te vragen voor hun pijn worden ze boos, vallen ze aan en krijgen ze lik op stuk: de ander wordt boos op hén en doet hen nog meer pijn.”

2 opmerkingen:

  1. Henk,

    je zal me wellicht vervloeken dat ik je tijdens Bazilie-Chili stoor met een woord zonder echt rationele, tastbare inhoud. Met schaamte (voor het niet eerder lezen) en pijn heb ik met terugwerkende kracht je berichten gelezen; ik denk dat je snapt dat ik veel van je woorden begrijp en eigenlijk ook weinig weet melden.

    Ik zal het blog nu beter blijven volgen; weet dat we in gedachten bij jou en jullie zijn.

    PS Hopelijk dat we vrijdag eindelijk het echte Oranje te zien krijgen...

    Karel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Henk,
    Ook ik hecht erg veel waarde aan my privacy, dit weekend weer hoop drukte in mijn omgeving, zoals ik al eerder zei mensen moeten altijd herrie maken, ondanks deze gejaagde maatschappij zou je denken dat mensen thuis in de tuin tot rust komen. Ook ik vraag me wel eens af dat het raar is dat ik vaak lekker alleen wil worden gelaten en geniet van de rust(als iedereen naar zijn werk is en kinderen naar school zijn) en mijn hobby-tuin en samen in de avond met samen mijn manneke aan het trimmen ben, en daarna geniet van een heerlijk glas welverdiende rose.
    Henk schaam je nooit om visite, hoe goed het ook bedoeld is te weigeren, mensen moeten kunnen begrijpen dat dit voor jou heel veel inspanning vereist en je al jouw krachten wil sparen voor jouw gezin en vrouw, dat is het allerbelangrijkste.
    Ik blijf jou blog volgen zolang je de kracht kan vinden.
    Groetjes Claudia Uivel

    BeantwoordenVerwijderen