dinsdag 29 juni 2010

Geloof, hoop en ????

Wat is belangrijk vandaag de dag? Te oordelen naar de koppen in de populaire media is er niets dat het belang van het WK-voetbal overstijgt. Ik wil niet verhelen dat ook ik nogal wat uren doorbreng voor de buis (ho Henk, denk om je woorden, met "voor de buis" zet je jezelf wel erg te kijk als lid van de vrije-reisdag-generatie). Toch weten alleen de wedstrijden van het Nederlands elftal mijn aandacht echt 90 minuten lang vast te houden, bij de andere pak ik al gauw krant of notebook, waarna nog slechts mijn gehoor een niet al te oplettende verbinding onderhoudt met de gebeurtenissen in het verre Zuid-Afrika. Wat na het laatste fluitsignaal rest is een gevoel van onvoldaanheid: 'Weer een avond naar de barrebiesjes'. Anders dan mijn zwager die in staat is èn een boek te lezen èn tv te kijken èn een telefoongesprek te voeren, kan ik eigenlijk maar één ding tegelijk, althans een ding tegelijk goed doen.
Gelukkig heeft mijn lijfkrant ook nog wel eens iets anders op de voorpagina dan het voetbal, de kabinetsformatie bijvoorbeeld, maar om nou te zeggen dat ik daar door geboeid raak....

Nee, hoe ik het ook wend of keer, uiteindelijk kan ik er niet omheen (en dat heeft niets te maken met de gezondheidssituatie waarin ik sinds een half jaar verkeer), ik zei, ik kan er niet omheen dat het in het leven gaat om geloof, hoop en liefde.
En het meest van al is de Liefde.

Om verder over na te denken

Michel Onfray, Frans filosoof in Le Point:
Onze tijd is onfatsoenlijk, zoals alle tijden dat waren. Wat wel nieuw is, zijn onze communicatiemiddelen. Daardoor zien we, weten we en horen we alles wat anders in de coulissen zou zijn gebleven.

Mind Magazine, nr 5 2010:
Leef in het heden en kijk vooruit, is een veelgehoord levensmotto. Toch heeft nostalgie ook goede kanten. Mensen die nostalgisch zijn aangelegd, blijken geconfronteerd met hun eigen sterfelijkheid, veel minder last te hebben van existentiële angsten dan mensen die vooral naar de toekomst kijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten